Blog

Fyr din (indre) psykolog og lad dig selv være i fred!

Er livet op ad bakke? Er der alt for mange dårlige oplevelser og for mange triste følelser i spil?

Så er sandsynligheden for at du har aktiveret din indre psykolog stor. Som et utrætteligt kommentatorspor kværner din indre psykolog rundt i hovedet på dig 24-7 og prøver at finde hoved og hale i din situation:

Hvorfor har jeg det sådan?
Hvorfor reagerer min krop?
Så slemt har jeg ikke haft det før!
Hvad hvis det aldrig stopper?
Kan jeg ligefrem blive vanvittig af det her?

Men uanset hvor ihærdigt din indre psykolog arbejder på at analysere din situation og finde løsninger på den, så kommer den ingen vegne. Som i ingen vegne overhovedet.

For ligegyldigt hvilke betydningsfulde faktorer din indre psykolog hæfter sig ved og uanset hvilke løsninger den disker op med for at lette din psykiske smerte – får du det tiltagende VÆRRE.

Og du forstår det simpelthen ikke og bliver endnu mere frustreret – og aktiverer igen din indre psykolog, som nu arbejder på højtryk for at finde en løsning på dine udfordringer.

Men heller ikke denne gang (eller gang nr. 27!) lykkes din indre psykolog med at finde en løsning, der for alvor letter din psykiske mistrivsel.

Derfor overveje du nu at konsultere en ”rigtig” psykolog – sådan én som mig – som kan regne den ud for dig.

Men STOP lige dig selv engang!

Inden du hyrer en ekstern psykolog, så prøv at gøre noget andet end det, du plejer at gøre for at få det bedre. Prøv i stedet det modsatte – at DEAKTIVERE din indre psykolog.

Ja – jeg mener det faktisk!

Også selvom jeg er klar over, at du frygter at gå fuldstændig og aldeles bananas, hvis du fyrer din indre psykolog. Også selvom du tror, at det er din indre psykolog, som er skyld i, at du stadig hænger sammen og ikke for længst er gået i opløsning.

Det.
Er.
Det.
Nemlig.
Ikke.

Tværtimod!

Når du fyrer din indre psykolog, får du ro i hovedet.

Når din indre psykolog stopper med at kværne rundt i problemer og potentielle trusler og farer, indser du hvor fredeligt (og tæt på alarmerende kedeligt) der er i dit sind.

Når du lader dig selv være i fred, sker der ikke en skid.

Intet. Nothing. Nichts. Niente. لا شيء. कुछ नहीं.

Du får det kun bedre. Tænk bare på alle de stunder, hvor du har haft det godt. Måske ligefrem rigtig dejligt. Hvor var din indre psykolog?

Langt væk. Måske ligefrem ikke-eksiterende. Ikke sandt?

Og lige nøjagtig derfor havde du det bedre. Også selvom livet dengang ikke var en dans på roser.

Løsningen er altså ikke at finde løsningen. Løsningen er at STOPPE med at finde den. For det værktøj du bruger til at finde løsningen, gør, at du kun får det værre.

***

Hvis du fortsat overvejer at konsultere en psykolog, der kan regne den ud for dig er jeg sandsynligvis ikke den rigtige. Hvis du derimod ønsker hjælp til at sætte en stopper for processen, er jeg et kvalificeret bud.

Det vil jeg hellere end gerne hjælpe med – og der flere muligheder:

På torsdag d. 20 april kl. 16.00 – 18.00 starter mit næste certificerede Metakognitive gruppeforløb, og der er stadig enkelte ledige pladser på holdet. Forløbet er skabt til dig, der har symptomer på stress, angst og depression, men i særdeleshed også til dig, der bare er træt at have hovedet op i r**** på dig selv. Du booker din plads her.

Sammen aften kl. 19.00 – 21.00 starter jeg og Lotte Arndal, der er personlig træner og indehaver af Københavns eksklusive trænings- og spacenter Arndal Spa & Fitness, vores nye stressforløb MindFit Kick-Off, hvor du udover at få stort kørekort til psykisk trivsel får individuel personlig træning og 6 ugers intensiv wellness med i programmet. Men skynd dig at booke din plads, hvis du vil med på holdet.

Det var alt for i dag. Jeg håber vi ses på torsdag.

Fortsat god påske🐣

Kh Sisse

Ps. Husk du betale dit forløb via ratebetaling. Bemærk også, at sygeforsikringen Danmark giver tilskud til mine kurser.

2 svar til “Fyr din (indre) psykolog og lad dig selv være i fred!”

  1. ebbe nielsen siger:

    Kære Sisse

    Interessante tanker (om jeg så må sige). Giver meget mening. Mon du kan svare mig på, hvordan ved man, hvilke af de tusinder af tanker, man gør klogt i at lade ligge, og hvilke det enten er ok eller måske sågar godt eller nødvendigt lige at dvæle ved?

    VH

    Ebbe

  2. Kære Ebbe, Tak for din kommentar. De fleste tanker er der ingen grund til at dvæle ved. Tanker er som udgangspunkt flygtige – og rummer ikke nødvendigvis et “budskab” eller en påmindelse om noget, vi bør forholde os til, selvom de kan føles overordentligt betydningsfulde lige når de rammer os – især de negative af slagsen. En god metode til at “realitetsteste” hvorvidt en tanke er værd at bruge kræfter på er ved såkaldt forsinket respons. Dvs. man udskyder at tænke over tanken indtil et senere tidspunkt på dagen eller evt. til dagen efter. Ofte vil man opleve, at tanken slet ikke var vigtig eller værd at bruge kræfter på. Og generelt er der jo ingen grund til at dvæle ved tanker. Hvorfor dvæle ved noget man allerede ved.
    Bh Sisse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *