Blog

Stop lige engang!

Inden du læser videre: Tænk dig godt om. For når du læser denne mail, risikerer du at blive ramt på et særdeles ømt punkt.

Nu er du advaret.

Tirsdag d. 14 marts kl. 17.00 – 20.00 og 4 uger frem kører jeg endnu et certificeret metakognitivt gruppeforløb.

  • Fordi det ærger mig, at så mange mennesker går rundt og mistrives psykisk, når der rent faktisk er oceaner af ting, man selv kan gøre for at få det bedre.
  • Fordi jeg ikke kan holde ud at se mennesker blive dårlige af stress eller ligefrem kronisk psykisk syge, fordi traditionel psykoterapi ikke virker tilstrækkelig effektivt.
  • Fordi Metakognitiv gruppeterapi er mit hjertensbarn. Selvom jeg har udviklet gruppeterapi manualen, oplært en ekstern klinik i manualen – og selv kørt utallige gruppeforløb, bliver jeg aldrig træt af at se folk få det bedre.

Men…

Når ovenstående er sagt (eller rettere sagt skrevet) er det alligevel muligt, at lige præcis DU ikke vil få noget ud af mit forløb. Som i noget som helst.

Det skyldes ikke, at forløbet ikke virker.

  • For jeg ser det virke – igen og igen.
  • For jeg ved det virker. Manchester Universitet har lavet effektmåling på mine forløb med mig i terapeut rollen. Derfor ved jeg, at mit forløb virker.
  • For Metakognitiv terapi opfylder kravene til evidensbaseret behandling og anbefales af NICE GUIDELINES som førstevalg til behandling af bekymringer og generaliseret angst.

Men…

Hvad nu hvis du er for doven – og ikke orker eller ikke tør at bruge de værktøjer du får?

Det er et problem. For det, der gør mit gruppeforløb så effektivt, er nemlig også det, der risikerer at gøre det ineffektivt.

For værktøjerne du får virker kun, hvis du bruger dem. Hvis ikke du bruger dem, så virker de ikke. Ingen andre kan bruge dem for dig. Andre kan bruge dem på sig selv, men ikke på dig. Så simpelt er det.

  • Når du bruger værktøjerne, lærer du, at du kan styre dine tanker.
  • Når du bruger værktøjerne, lærer du, at du kan styre dine følelser.
  • Når du bruger værktøjerne, lærer du, at du kan styre dine handlinger.

Men… (ja, jeg siger det igen)

…Altså kun hvis du bruger værktøjerne.

Hvis ikke du bruger dem, får du intet ud af dem. Ingenting. Nothing. Nichts. Niente.

Så lærer du ikke, at du har kontrol over din mentale trivsel.

  • Så fastholdes du i forestillingen om, at du er særlig sårbar eller uheldigt psykisk disponeret.
  • Så fastholdes du i forestillingen om, at du er et offer for omstændighederne.
  • Så fastholdes du i forestillingen om, at du er en særlig (nut)case.

Okay, slap lige af Sisse! Er det virkelig det værste der kan ske, tænker du måske. Måske fordi du har vænnet dig til, at du alligevel ikke kan påvirke tingene, når det kommer til stykket.

Men nu skal du høre godt efter:

Det er langt fra harmløst, at du igen og igen oplever, at du ikke kan påvirke din egen mentale trivsel.

Det er ikke bare ”endnu et problem” – det er kernen i dit problem!

For hvor stort et problem ville du egentligt have, hvis du sommetider fik det skidt, men vidste med sikkerhed, at du kunne påvirke det, så du igen fik det godt?

Ikke det store problem, vel?

***

Jeg har selv været der engang, hvor jeg ikke gjorde noget, før jeg var 100% overbevist om, at det virkede. Jeg ville have sikkerhed, inden jeg gik i gang.

Frem for at gøre ting, foretrak jeg at tvivle på dem og diskutere tingene.

Det virkede naturligvis ikke. For overbevisningen lå jo i erfaringen – men den fik jeg aldrig.

Først da jeg droppede mine undgåelsesstrategier og begyndte at gøre ting, fik jeg beviserne.

***

I dag ved jeg heldigvis, at jeg altid kan styre min mentale trivsel uanset hvor presset jeg er.

I 2013 blev det sat på spidsen, da jeg var i gang med at udvikle den metakognitive gruppeterapi manual. Jeg blev spanket mentalt af selveste Mr. Metakognitiv terapi aka professor Wells, der overvågede hvert eneste step i processen.

Men selvom jeg følte mig presset, blev jeg nødt til at æde en tudekiks, og selv gøre noget for at få det bedre. For ellers demonstrerede jeg jo, at jeg ikke selv mestrede metoden. Og det gik jo ikke.

Det var udvikling på den hårde måde. Ikke på min måde. Men jeg håber alligevel at du har forstået pointen.

Ellers kommer den her:

Certificeret metakognitiv gruppeterapi virker, men du skal dælen dylme bruge de værktøjer, jeg giver dig!

Du skal komme hver gang, og lave de hjemmeopgaver jeg giver dig. Så lover jeg dig en succesoplevelse.

Hvis ikke du er villig til det, skal du ikke tilmelde dig forløbet. Ikke for min skyld, men for din egen.

For det sidste du har brug for er flere fiasko oplevelser, der understøtter forestillingen om, at du ikke har indflydelse på din mentale trivsel. Og slet ikke når den manglende succes bare skyldes, at du endnu ikke er parat.

For det er okay ikke at være parat. Så er det langt bedre at vente og komme tilbage, når du virkelig er klar til start.

Så lover jeg dig en succesoplevelse.

Kh Sisse

Ps. Hvis du er parat til start, så find din plads her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *