Blog

Få styr på den ene ting, som giver dig stress


Hvad får du egentlig stress af?

 

Jobbet?
Ungerne?
Økonomien?

Tja, de er bestemt stressorer, men ikke årsagen til din stress. Det er uhensigtsmæssige overbevisninger om dine bekymringer til gengæld.

***

Mød Anna.

Anna havde længe følt sig presset på jobbet. Hun følte sig overmandet af bekymringer, havde svært ved at sove og havde ondt i maven, når hun vågnede om morgenen.

Denne morgen var det gået helt galt. Da Anna stod under bruseren kunne hun pludselig ikke trække vejret. Hun blev bange for at besvime, og ringede til arbejdet og sygemeldte sig med stress.

Nu sad hun i sin sofa med en dyne og en kop te. Hun havde booket en akut online session.

***

Mig: Kan du fortælle mig noget mere om i dag, da du fik det skidt og blev dårlig. På den måde kan vi undersøge hvilke faktorer, som holder dine bekymringer og stress ved lige?

Anna: Det startede, da jeg vågnede i morges og fik den her ubehagelige tanke: ”Hvad hvis jeg får en dårlig dag på jobbet?”

Mig: Hvad gjorde du med den tanke. Ignorerede du den – eller bekymrede du dig om den?

Anna: Så bekymrede jeg mig om hvorvidt jeg ville blive opsagt, og om hvordan jeg så skulle kunne betale mine udgifter og finde et nyt job. Bekymringerne gjorde mig svimmel, og jeg fik en voldsom trykken for brystet. Og så var det, at jeg gik i panik og blev bange for om jeg kunne miste forstanden eller blive syg af mine bekymringer.

Mig: Det lyder som om at du fik det rigtig skidt og tænkte, at du kunne tage skade af dine bekymringer?

Anna: Lige præcis.

Mig: Hvis du tænker at det er skadeligt, hvorfor stoppede du så ikke med at bekymre dig?

Anna: Det kan jeg ikke. De løber ligesom af med mig.

Mig: Det lyder som om, du har nogle negative overbevisninger om dine bekymringer, nemlig at de er ukontrollerbare, og at du kan miste forstanden og blive syg af dem.

Anna: ja, det føles sådan.

Mig: Har du også nogle positive overbevisninger om dine bekymringer. Hvordan kan de hjælpe dig? Har de en nytteværdi for dig?

Anna: Ja, de hjælper mig til at være bevidst om mine problemer, så jeg bedre kan håndtere dem. F.eks. kan jeg bedre være forberedt på arbejdet.

Mig: Så du har altså både positive og negative overbevisninger om dine bekymringer?

Anna: Tja… sådan har jeg ikke tænkt på det før. Jeg har kun tænkt på det, jeg bekymrede mig om.

Mig: Da du bekymrede dig i morges og fik det skidt, gjorde du så noget for at stoppe dine bekymringer?

Anna: Jeg ringede til min veninde, så hun kunne berolige mig, men det hjalp ikke rigtig. Til sidst prøvede jeg at se en Netflix serie for at skubbe mine bekymringer væk. Jeg ser altid tv-serier, når jeg føler mig stresset.

Mig: Okay. Har du nogensinde prøvet at reagere på en ubehagelig tanke ved ikke at engagere dig i den?

Anna: Næh.. hvordan gør man det?

***

Som Anna fortæller her, blev hendes bekymringer udløst af en negativ tanke:

”Hvad hvis jeg får en dårlig dag på jobbet?”

Anna gik straks i gang med at bekymre sig om, hvad det ville betyde, og hvordan hun skulle håndtere situationen, hvis den opstod. Men det var ikke det eneste Anna bekymrede sig om. Hun bekymrede sig også om, hvorvidt hun kunne miste forstanden og blive syg af sine bekymringer – hvilket fik øjeblikkelige følelsesmæssige konsekvenser: Anna fik stærk angst.

Er væsentlig del af Annas problem er altså, hvad hun tror om sine bekymringer – nemlig at de er ukontrollerbare og farlige – for sådanne overbevisninger øger hendes angst.

For at prøve at stoppe sine bekymringer, har Anna udviklet nogle uhensigtsmæssige mestrings strategier, der ikke er hjælpsomme. Blandt andet søger hun forsikringer hos sin veninde, og prøver at se tv-serier for ikke at bekymre sig.

Men strategierne virker ikke og ’backfirer’ i stedet ved at bekræfte Annas negative overbevisning om, at hendes bekymringer i sandhed er ukontrollerbare. Og så længe hun tror det, så forsøger hun ikke effektivt at stoppe dem, men dvæler i stedet ved dem.

Anna har ikke kun negative overbevisninger om sine bekymringer, men også positive overbevisninger. Hun tror blandt andet, at de hjælper hende til at være bedre forberedt og kunne håndtere sine problemer. Sådanne overbevisninger motiverer Anna til at gå i gang med at bekymre sig, hver gang hun får en negativ tanke.

Annas overbevisninger gør, at Anna er dømt til at bekymre sig. Hver gang hun får en negativ tanke, går hun i gang med at bekymre sig. Så får hun det skidt – og det må hun så bekymre sig om. Summen af Annas overbevisninger gør det umuligt for hende, at nå frem til en tryg tilstand, hvor hun kan slippe sine bekymringer

***

I bund og grund er der ingenting galt med Anna. Hun har hverken et dårligt liv eller lavt selvværd, og hun har haft en skøn barndom.

Som du kan se, vedligeholdes Annas stress af hendes uhensigtsmæssige overbevisninger om hendes bekymringer – og derfor er det overbevisningerne vi må ændre, så hun igen kan blive frisk.

Derfor spurgte jeg Anna:

  • Det virker som om du er ambivalent i forhold til dine bekymringer. På den ene side tænker du, at de er hjælpsomme, og på den anden side tænker du, at de er ukontrollerbare og skadelige. Hvor nemt er det så at stoppe dem?
  • Hvis du kun troede, at det var godt at bekymre sig, hvor stort et problem ville dine bekymringer så være?
  • Hvis du opdagede, at bekymringer hverken var farlige eller ukontrollerbare, hvor meget af dit problem ville så være tilbage?
  • Indtil i dag, hvor effektive har dine mestringsstrategier været til at overkomme dine bekymringer?
  • Når du uddelegerer kontrollen over dine bekymringer til din veninde og Netflix, svækker eller øger det så din antagelse om, at du ikke selv kan kontrollere dem?
  • Hvad er beviset for at dine bekymringer er ukontrollerbare – kunne det tænkes at problemet handler om, at du anvender de forkerte strategier?

***

Hvordan er det med dig og dine overbevisninger om dine bekymringer. Giver de dig flere eller færre bekymringer?

Og hvad med dine strategier til at stoppe dem. Virker de – eller skal vi se på nogle strategier, der virker?

Du kan stadig nå at sende din stress og angst på en livslang ferie, og hoppe symptomfri ind i det nye år. Jeg har lige åbnet op for de absolut sidste online forløb i 2015. Du kan booke en tid her.

Kh Sisse

Ps. Vil du vide hvad der skete med Anna? (ja, det er naturligvis ikke hendes rigtige navn, men resten er sandt.)
Efter 6 sessioner troede hun ikke længere, at hendes bekymringer var farlige og ukontrollerbare. Hun troede heller ikke længere på, at der var nogen fordele ved at bekymre sig. Og derfor bekymrede hun sig ikke længere.

Husk at tilmelde dig mit nyhedsbrev, og hør hvorfor du ikke skal bekymre dig, når du har stress . Du tilmelder dig lige her.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.