Blog

Gå top-down i stedet for bottom-up!


I juni måned blev jeg færdig med min Advanced Level metakognitive overbygningsuddannelse, som er en overbygning på den 2-årige metakognitive uddannelse, jeg i forvejen har. Målet med overbygningen er at kunne behandle svære lidelser og komplekse psykologiske tilstande med samme generiske behandlingsmetode.

Grunden til at jeg er SÅ begejstret for den metakognitive metode er først og fremmest, at det er en såkaldt top-down metode til at overvinde psykiske symptomer. Dvs. det er en metode til at få kontrol over sine tankeprocesser snarere end det er en metode til at få kontrol over sine negative tanker – for det er aldrig vores negative tanker i sig selv, men derimod et tankereguleringssvigt, der skaber stress og psykisk lidelse.

Det er altså ikke tanker som ”jeg er en fiasko”, der skaber depression – eller tanker som ”hvad hvis jeg fejler noget alvorligt”, der skaber angst – men det forhold, at mennesker med angst og depression ikke føler, at de kan lade være med at forholde sig til den slags tanker!

Det er således selve processen at kæmpe med tankerne, der er problemet – og ikke tankerne i sig selv. For alle mennesker, inklusiv mig selv, har negative tanker. De fleste af os går bare ikke rundt og kæmper med dem – og derfor er de ikke et problem.

Top-down betyder altså, at man lærer at lukke ned for sine uheldige tankeprocesser fremfor at gå ind i dem og prøve at udrede dem. Derfor giver det heller ikke mening, at jeg som terapeut går ind i – og drøfter negative tanker med fok, der døjer med angst og depression. For så er jeg bare med til holde processen kørende – og desuden bekræfter jeg, at tankerne er værd at diskutere – and that’s barking up the wrong therapeutic tree!

For så snart vi finder fred med én negativ tanke, dukker der en ny op – og vupti, bliver livet et endeløst Whack-A-Mole spil, som dette👇, hvor man konstant kæmper med at holde sine negative tanker nede.

 

Tirsdag d. 24 juli begynder mit intensive sommer crash course, hvor du på 2 uger lærer en række super effektive metakognitive top-down teknikker til at overvinde psykiske symptomer.

Du vil bl.a. opdage, at du ikke længere behøver at kæmpe bottom-up – dvs. konstant slå de negative tanker ned, der popper op i dit hoved – for at få det bedre. Du kan nøjes med at forholde dig til dem top-down ved at skrue ned for den tid og opmærksomhed, du giver dem.

Sommer crash course er til dig med symptomer på stress, angst og depression. Men det er bestemt også til dig, der ikke nødvendigvis har stress, angst og depression, men bare er r** træt af, at de samme negative tanker og følelser bliver ved med at cykle rundt i dig.

Jeg glæder mig!

Kh Sisse

OBS! KUN begrænset antal pladser. Forløbet koster kr. 3950,- for 12 timers terapi og sygeforsikringen Danmark yder kr. 1200,- i tilskud. Du kan tilmelde dig her

4 svar til “Gå top-down i stedet for bottom-up!”

  1. Ebbe Nielsen siger:

    Hej Sisse

    Det er jo en rigtig god metafor, den der med Whack-A-Mole. Desværre lykkes det jo til sidst manden i videoen at få slået alle sine “negative tanker” væk. Moralen kunne derfor være, at hvis man bare øver sig tilstrækkeligt, så kan det netop lykkes at fjerne dem. Bedre synes jeg derfor denne video er, for her skal han begynde forfra igen:

    https://www.youtube.com/watch?v=VoP1E9J4jpg

    Hvad ville du for øvrigt sige til en person, der hårdnakket hævder, at det ér de negative tanker, der er selve problemet – og som absolut ikke er modtagelig for at tro på noget andet? For, som han logisk siger, hvis jeg ikke havde disse tanker, ville jeg ikke have nogle problemer.

    Venlige hilsner

    Ebbe

  2. Kære Ebbe, godt spørgsmål. Det er umiddelbart en besnærende idé, at kunne slippe helt for negative tanker, men også kun umiddelbart. For negative tanker hænger uløseligt sammen med MENING, dvs. at ting danner mening og har betydning for os. F.eks. har vi typisk negative tanker om at blive syge, uarbejdsdygtige, forladt osv. netop fordi de ting er vigtige og betyder noget for os. Samtidig er negative tanker en overordentlig vigtig drivkraft ift. at skabe motivation, agere og tage forholdsregler overfor ting, der er vigtige – så vi har altså brug for negative tanker. Et liv uden negative tanker er således et liv uden mening og uden viden om hvordan vi skal handle for at opretholde et meningsfuldt liv. Det er naturligvis problematisk, hvis de fylder vores bevidsthed 24-syv, men her peger forskningen på, at det skyldes strategiske processer dvs. forhold vi har indflydelse på. Det er bl.a. også derfor vi ser masser af mennesker med forfærdelige livsbetingelser, som ikke har stress og psykisk lidelse. De formår at have viden om deres vilkår, dvs. negative tanker – uden at være ophængt i dem.
    Kh Sisse

  3. ebbe nielsen siger:

    Tak for kommentar. Og rigtig god pointe: Det, der giver mening for os, og det, der betyder meget for os , vil altid være koblet til frygten for at miste det. Ting skal ofte ses i lyset af sin modsætning. Derfor giver det ingen mening at ønske sig fri for de ubehagelige tanker. Men, som du peger på, snarere få en sund og konstruktiv balance også her.

    VH
    Ebbe

  4. Lige nøjagtig. Man kunne også tilføje, at når det nu ikke er muligt, at fjerne sine negative tanker, er den næstbedste løsning, at undlade at dvæle ved dem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *