Blog

Hva’ med mig? Jeg har sgu’ da ikke stress!


“Hva’ så Sisse? Det er meget fint, alt det du fortæller om stress, men jeg er leder og vild med mit arbejde, og de høje krav om innovation og effektivitet er netop det, der motiverer mig. Okay, jeg kan have svært ved at falde ned, når jeg kommer hjem, men det er jo en del af gamet. Så bruger jeg lige et par timer til at få overblik over næste dag. Er det et problem?”

Nej – ikke nødvendigvis. Ikke så længe du trives med det. I min optik er det lige godt at træffe et karrierevalg med udsigt til et stressende job, som det er at vælge en mindre krævende karrierevej. Karrierevalg er i vidt omfang et livsstilsvalg, som rummer mange flere facetter end blot spørgsmålet om, hvorvidt man risikerer at få stress eller ej. Karrierevalget afspejler ofte drømme og længsler – og er i nogen tilfælde selve meningen med livet. Derfor er det psykologisk set langt sundere at forfølge sine drømme og lære at håndtere stressede perioder, frem for at basere sit karrierevalg på undgåelsesstrategier, hvor vigtige drømme og ambitioner forkastes.

Stress er en del af livet, men for de fleste mennesker er den del af livet ikke et problem. Det bliver først et problem, hvis du ”stresser over din stress” ved at bekymre dig om den. Og hvis du gør det, er du som regel temmelig bevidst om det. Det kan eksempelvis være, hvis du oplever at:

  • Din ”forberedelse” tager overhånd – og du martres af tankerne om, hvordan du skal klare opgaven foran dig.
  • Du tager dig selv i at gruble over møder, du først skal deltage i om en uge.
  • Du bruger dage og nætter på at gennemanalysere potentielle konsekvenser af fortidige såvel som fremtidige beslutninger.
  • Du sætter scenarier op for, hvordan medarbejdere eller ledelseskolleger vil tage imod dit budskab. Og scenarierne dukker gentagne gange op i dine tanker, alt imens du er i gang at løse andre opgaver.
  • Du bruger mental tid på at udarbejde forsvarsstrategier til situationer, du forestiller dig vil komme: ordrenedgang, afskedigelser, lukning af projekter, rationaliseringer, konkurrenttiltag osv.
  • Du holder fri med familien, men selv i fritiden overmandes du af arbejdssituationer, som din hjerne tvinger dig til at tænke igennem.
  • Du er træt og går i seng, men idet du rammer puden, sætter din hjerne dig på en analyseopgave, som varer den næste time.
  • Du vågner en time tidligere end normalt. Du forsøger forgæves at falde i søvn igen, men din hjerne er allerede i gang med at tænke over dagens potentielle hændelser, så det er umuligt for dig at sove mere.

Men bare rolig – selv hvis du får det sådan, er du ikke den eneste. Og endnu bedre: der er en alternativ vej frem, som ikke handler om at reducere dine aktiviteter og foretage livsstilsomlægninger, hvor hele din identitet ændres og omformes for at komme stresssymptomerne til livs.

Du kan nemlig lære at afmontere uhensigtsmæssige mønstre og tankespind og arbejde koncentreret og nærværende, uanset omstændighederne. Når du minimerer den energi, du bruger på unødvendige tanker, analyser og grublerier, og fokuserer din opmærksomhed på vigtige opgaver og gøremål frem for på dine bekymringer, vil du opleve at kunne præstere længere tid på et højere niveau. Samtidig bliver du mere skarp på, hvordan du mest effektivt kommer fra komplekse problemstillinger frem til implementering af løsninger, som kan omsættes til resultater. Og sidst, men ikke mindst, kan du lære at holde fri i hovedet, når du har fri.

Én af de foretagsomme herrer jeg coacher, og som nægter at sænke overliggeren for sine ambitioner (også når livet er krævende) er iværksætteren Mike Radoor. Du kan følge hans færden, og læse hans nyhedsbrev her

Kh Sisse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *