Jeg ser stadig mig selv som en reflekterende og tænkende person. I dag ved jeg bare hvordan jeg skal håndtere det på en måde, så det skaber de bedste muligheder for mig.

Anmeldt d. 25. september 2018

Jeg har altid set mig selv, som reflekterende og meget tænksom. Egenskaber, som jeg så som nyttige og positive. Jeg var af den overbevisning, at hvis jeg havde en plan for al ting, som var tænkt igennem én (eller 10) gang(e), så havde jeg kontrol og jeg kunne være rolig. Samtidig købte jeg ind i fortællingen om, at der var nødvendigt med et evigt positivt sind og den helt “rigtige” følelse i maven.
Og det fungerede langt hen af vejen – Problemet var bare, at det slog hårdt når jeg manglede overskud og sad med en følelse, som ikke var helt “rigtig”.

Jeg tænkte derfor endnu mere – Hvorfor havde jeg det sådan, når jeg nu gjorde alt det “rigtige”?

Svaret i min omgangskreds var: “Lad være med at tænke så meget”… Men hvordan kunne jeg det, når jeg var overbevist om, at mine tanker ikke var noget jeg havde kontrol over!

Da jeg begyndte hos Sisse, var jeg sygemeldt efter en ulykke i min nærmeste familie, hvor jeg oplevede symptomer på angst, stress og depression. Jeg var overvældet af negative tanker og var sikker på, at nu skulle jeg leve et liv som ekstra sårbar. Jeg var skeptisk, både i forhold til det med gruppeterapi og selve metoden – men jeg blev hurtigt positivt overrasket. Sisse anvendte teori og øvelser på en professionel måde, hvor alle kunne være med. Der var plads til de individuelle situationer vi hver især sad i, uden at det tog overhånd.

Redskaberne som vi fik i forløbet var utrolig simple og lige til at gå til. Forløbet lærte mig, at jeg har kontrol over mine tanker, men at kontrollen ligger et andet sted end jeg havde forestillet mig. Det lærte mig, at jeg ikke behøver at se mig selv som sårbar, og at jeg kan håndtere de tanker og følelser, som følger med livet – også selvom de ikke altid er lige behagelige.

Jeg ser stadig mig selv som en reflekterende og tænkende person – I dag ved jeg bare hvordan jeg skal håndtere det på en måde, så det skaber de bedste muligheder for mig i min hverdag.