Jeg kan ikke altid styre presset i min hverdag, men jeg kan styre de tanker, jeg gør mig om det.

Anmeldt d. 25. juli 2018

Jeg kan ikke altid styre presset i min hverdag, men jeg kan styre de tanker, jeg gør mig om det. Dette er blot én blandt mange aha-oplevelser, jeg fik på baggrund af Sisses 6-ugers metakognitive gruppeterapiforløb.

Jeg har tidligere haft det med, at negative tanker har fyldt meget i mit hoved (hvilket de af og til stadig gør). Det være sig kommet af arbejdspres, private ambitiøse projekter eller i mødet med personer, der har udfordret mine værdier ved at træde mig godt og grundigt over tæerne. Jeg har endda været syg med stress tidligere i mit liv.

Men efter blot et par uger inde i forløbet, gik det op for mig, at jeg selv har mulighed for at påvirke mine tankestrømme, og det ikke er de negative tanker i sig selv, men mine bekymringer om dem, der får mig til at føle ubehag og ”fanget”  i mine problemer.

Sisse lærer dig, at du har mulighed for at lade være med at gå ind i dine tanker. Det kan godt være, at de stadigvæk er der. Det vil de formentlig vedblive med at være, da livet jo går op og ned – og man heldigvis får en masse spændende udfordringer i livet. Men med mine nye redskaber, behøver jeg ikke forholde mig til dem – og sådan undgår jeg at blive stresset af dem.

Nej, jeg er ikke blevet en Buddha, der nu kan smile ad alle negative tanker, der måtte opstå fremover. Men jeg har fået værktøjskassen fyldt, så jeg kan øve mig i at lægge mine dårlige vaner om. For det er, hvad det er, en rigtig dårlig vane, når jeg går ind i mit tankermylder og vender hver en sten for at analysere en begivenhed. Og det har jeg gjort fra barns ben, så det vil kræve noget af mig at ændre.

En anden aha-oplevelse er, at Sisse har givet mig en meget mere positiv indstilling til stress: At stress ej er farligt, men faktisk er en positiv respons for at håndtere situationer, som er krævende. I dag er der kun negative konnotationer forbundet med stress, og det gælder om at slippe for stress overhovedet, da det er ”farligt”. Men stress er ikke farligt. Jeg har lært, at stress derimod gør mig klar til at løse livets udfordringer, og det er de tanker, jeg gør om dem, der stresser mig.

Sidst og ikke mindst gik jeg på sommerferie i år og tænkte, at jeg vil ”ud ad hovedet” og i stedet fokusere på mine interesser, mit arbejde, min familie og venner, frem for at studere mine tanker og være ”inde i mig selv”. Jeg har lært, at der sjældent kommer noget positivt ud af at pille mig selv for meget i navlen. Faktisk forholder det sig præcist modsat.

Og når jeg nu alligevel falder i, har jeg redskaberne til at stoppe mig selv og tænke:

Hey, er det herinde i knolden, jeg har lyst til at være lige nu? Gør det mig glad? Hjælper det mig til at træffe beslutninger? Bliver jeg klogere af det? …

…. Nej!