Blog

Tjek her om din terapi virker.


Jeg gætter på, at du er ret bevidst om dine relationer.

Både hvad angår dine relationer til f.eks. kost, motion og alkohol – og dine relationer til andre mennesker.

Jeg gætter ligeledes på, at du er smerteligt bevidst om det, når dine relationer er usunde.

Hvad du sikkert ikke er bevidst om er, at du også har en relation til dine tanker.

En relation, der på samme måde som andre relationer kan være mere eller mindre sund.

Men hvis ikke du er klar over, at du har en relation til dine tanker, vil du ikke forsøge at ændre relationen, hvis den er usund. Det siger sig selv, at du umuligt kan ændre på forhold, du ikke aner eksisterer.

Og det er en skam.

For dét, at ændre relationen til dine tanker fra en usund til en sund relation er forudsætningen for at ændre på alle andre usunde relationer.

  • Feks. når bekymringer afholder dig fra at tage en konfrontation eller et opgør, som rettelig burde tages. I det tilfælde nytter det ikke, at du tæver dig selv for at være konfliktsky. Du kan nemlig først tage konflikten, når du har lært at styre dine bekymringer.
  • Eller når du (allerede midt i januar?) sætter din slankekur over styr, fordi du ikke kan slippe tanken om søde sager. Du er nemlig først i stand til at modstå fristelser, når du lærer kunsten ”at slippe dine tanker”.
  • Eller når du ikke kan stoppe med at bebrejde dig selv for noget du engang har gjort, fordi du har dårlig samvittighed. Du slipper nemlig først din dårlige samvittighed, når du sætter en stopper for at tænke dårligt om dig selv.

Og sådan kunne jeg blive ved.

Du skal altså først ændre dit forhold til dine tanker. Derefter kan du ændre dine øvrige relationer.

Hvis dit forhold til dine tanker er usund, vil det påvirke dine relationer til ALT andet og f.eks. betyde:

  • At du ikke kan holde dit nytårsforsæt om at tabe dig.
  • At du ikke handler i overensstemmelse med dine mål og værdier.
  • At du har tankemylder, som holder dig vågen om natten.
  • At du udvikler stress og i værste fald angst eller depression.

Heldigvis kan du relativt nemt ændre dit forhold til dine tanker og dermed resten af dit liv.

Det kræver selvfølgelig, at du får indsigt i mekanismerne og begynder at arbejde med dem.

Og efterhånden findes der mange gode terapi- og coaching metoder til formålet.

Vær dog opmærksom på én afgørende ting, når du vælger en metode:

Der er en verden til forskel på metoder, hvor du arbejder med dine tanker og på metoder, hvor du arbejder med din relation til dine tanker.

De to metoder har absolut INTET med hinanden at gøre.

Hvis din terapeut anvender en metode, hvor du udelukkende arbejder med dine tanker, løser han eller hun dine problemer ineffektivt. Og hvis dine problemer overvejende er mentale, løses de sandsynligvis slet ikke.

Tjek derfor om din metode er effektiv ved at stille følgende spørgsmål til den. Snakker I f.eks. om:

  1. A. Hvad du tænker om dig selv og ting i verden (f.eks. din vægt, krop, konflikter, kæreste, veninde, chef, karriere mm.) eller om B. Hvor lang tid du bruger på at spekulere over de forskellige ting?
  2. A. Hvad du bekymrer dig om eller om B. Hvorvidt du kan stoppe dine bekymringer eller ej?
  3. A. Hvorfor du bliver bange og ked af det eller om B. Hvordan du reagerer, når du bliver bange eller ked af det?
  4. A. Hvordan du slipper af med dine svære tanker og følelser eller om B. Hvordan du kan handle i overensstemmelse med dine værdier og mål, også når du er under pres og oplever svære tanker og følelser?

Hvis du svarer B, er din metode sandsynligvis effektiv, og du oplever allerede gode resultater.

Hvis du svarer A, og ikke oplever tilstrækkelig fremgang, bør du overveje at skifte til en metode, hvor du arbejder med din relation til dine tanker frem for en metode, der fokuserer på dit tankeindhold.

På den måde kan du øge effekten af dit terapiforløb dramatisk.

Kh Sisse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.