Blog

🧠MEDITATIONS BOOTCAMP🧠


Weekenden lørdag og søndag d. 9 & 10 marts afholder Jon Bertelsen og jeg igen vores MEDITATIONS BOOTCAMP.

Jon Bertelsen har 20+ års erfaring med meditation og sammen har vi sammensat et forløb, der gerne skulle sikre, at alle kommer hjem med lige præcis dét, de har mest brug for – uanset om det er værktøjer til optimal performance eller reduceret angst.

På MEDITATIONS BOOTCAMP lærer du en unik meditationsform, som giver dig frihed og fleksibilitet til at forholde dig til dine tanker på en ny og mere bæredygtig måde. Du får en god forståelse af meditationsmetoden og hvorfor den er så essentiel en praksis, hvis man ønsker at leve et frit, nærværende og meningsfuldt liv.

Du vil først og fremmest komme i kontakt med en dybere del af dig selv, der ikke er tanker og følelser. Når du opdager, at du ikke behøver at identificere dig med dine tanker og følelser, opbygger du en kapacitet til at vælge hvilke tanker og følelser du vil identificere dig med – også når du ikke mediterer.

Det kan f.eks. være i pressede situationer, hvor du oplever nervøsitet, uro eller angst. Her kan meditationen hjælpe dig til ikke at lade dig styre af disse følelser, så du i stedet kan handle frit og rationelt – og med øjnene på en større kontekst.

På MEDITATIONS BOOTCAMP får du enkle og præcise instruktioner at støtte dig til. Instruktionerne handler alle om at lade dit bevidsthedsindhold (dvs. tanker, følelser og fornemmelser) være. Det kan være lettere sagt end gjort, men med den rette instruktion, vil det blive mere og mere klart, hvornår du faktisk lader dine tanker og følelser være og hvornår du stadig har fat i dem.

Du vil blive overrasket over, hvordan du kan opleve en ro, samtidig med at der stadig er tanker og følelser til stede. Disse behøver nemlig ikke at forsvinde for at du kan føle dig fri af dem.

MEDITATIONS BOOTCAMP er oplagt til dig, der tidligere har deltaget på mine gruppeforløb, og vil have nye vinkler på hvad det vil sige, at lade sine tanker være. 

Vi kommer dog til at gå i dybden med meditation fra en meget praktisk vinkel, så selvom du aldrig har været på mine hold eller prøvet at meditere før, så lover vi, at kurset også er for dig.

Rent praktisk sidder vi ret op og ned på stole og mediterer. Du behøver altså ikke specielt tøj eller andet fancy gear. Da meditationen går ud på at lade sit bevidsthedsindhold være som det er, er kurset heller ikke et terapeutisk forløb, hvor vi beskæftiger os med indholdet af vores tanker. Du kommer således ikke til at delagtiggøre andre i dine specifikke tanker.

MEDITATIONS BOOTCAMP indeholder:

✔Et crash course i metakognitiv teori og metode.
✔En indføring i en unik meditationsform, som bringer dig i kontakt med en dybere del af dig selv, som netop ikke er tanker og følelser, så du kan handle mere frit og rationelt.
✔Et 6-ugers online opfølgningskursus på Meditations Bootcamp’en.

Du kan læse mere om forløbet her, hvor du også kan lytte til PODCASTEN, hvor Jon og jeg snakker om metakognitiv terapi og meditation.

Vi glæder os til at se dig.

Kh Sisse

3 svar til “🧠MEDITATIONS BOOTCAMP🧠”

  1. ebbe nielsen siger:

    Kære Sisse

    Lyder interessant med meditation og meta-kognitiv terapi. Jeg bliver dog lidt nysgerrig. For jeg har hørt nogle af dine meta-kolleger være meget kritiske over for dels at blande de to ting, dels meditation i almindelighed. Mon jeg kunne lokke dig til at skrive et par ord om, hvorfor du ser muligheder i det (når i hvert fald nogle andre ser umuligheder i det, og når det ikke almindeligvis hører til “manualen”)?

    På forhånd tak

    Ebbe

  2. Kære Ebbe,

    Tak for spørgsmålet. Det er korrekt, at nogle af mine meta-kolleger udtaler sig skeptisk overfor meditation og betragter det som en uhensigtsmæssig mestringsstrategi med kontraproduktive effekter. I min optik skyldes det en snæver forståelse af meditation som Mindfulness Meditation (MBSR) og andre meditations former, som handler om at fjerne eller forcere bestemte tanker og følelser. Jeg er helt enig i, at disse meditationsformer ikke harmonerer med MCT, da de indeholder CAS-elementer bl.a. i form af øget selv-fokus, refokusering af opmærksomhed og forsøg på tankekontrol, som i metakognitiv optik er selve årsagen til psykisk lidelse (Du kan finde et interview med Adrian Wells her https://www.stateofmind.it/2012/05/adrian-wells-metacognitive-therapy/, hvor han udtaler sig om forskellen på MCT og MBSR).

    MBSR er som bekendt den kognitive terapis (CBT) meditationsform, som MCT er et opgør med. Uoverensstemmelserne kommer bl.a. til udtryk i kropsscannings-delen og det fokus, der er på åndedrættet, som er en analog til tankekontrol, hvor man anser et bestemt objekt i bevidstheden, som værende mere vigtigt end andre objekter og væsentligt at fastholde opmærksomheden på.

    Men meditation er så meget mere end Mindfulness Meditation (MBSR) og forsøg på at manipulere bevidsthedsindholdet. Der findes adskillige meditationsformer, som handler om, at man forholder sig afkoblet til bevidsthedsindholdet og (gen)opdager, at man ikke er sine tanker, men personen, som kan observere og anvende dem. Man forholder sig med andre ord detached mindfull til sine tanker (omend man kalder det noget andet), dog ikke med den bevidste agenda, at omstrukturere uhensigtsmæssige metaoverbevisninger for at komme psykisk lidelse til livs. At man ikke kan undgå at omstrukturere dem til mere hensigtsmæssige metaoverbevisninger er en anden snak, for det vil uundgåeligt ske.

    MCT er både er samtaleterapi og en terapi, der handler om at lære, at lade tankerne være. I min optik er der ikke noget hverken nyt eller unikt i det sidste. Det er ældgammel viden, at vi trives bedst når vi løber i terrænet fremfor når vi sidder og glor på kortet over terrænet. Det nye må siges at være, at man inkorporerer den viden i en evidensbaseret psykologisk behandlingsform.

    MCT er naturligvis meget mere end blot at lade sine tanker være, da metoden udover at være en samtaleterapi også rummer afgørende nye teorier og modeller for både psykisk trivsel og lidelse.

    Det var en lang smøre. Jeg håber mit svar giver mening.

    Kh Sisse

  3. ebbe nielsen siger:

    Kære Sisse

    Tak for dit fyldige svar. Og for dit link. Det er jeg taknemmelig for. Og jo, dit svar giver da på mange måder både god mening og stof til interessant eftertanke. Jeg tillader mig dog lige at komme med supplerende spørgsmål:

    Som du er inde på, så er der jo ganske mange forskellige meditationsformer. Mange af dem har vel som afsæt at arbejde med sit fokus på én ting. Og når opmærksomheden så bliver optaget af noget andet, så gælder det om stilfærdigt at dreje fokus tilbage til sit oprindelige fokus. Ikke for at skubbe det andet væk. Men for blot at lade det være, mens man fokuserer på sit “objekt”. Og minder det i princippet egentlig ikke på mange måder ret så meget om opmærksomhedstræningen i meta-kognitiv terapi? Eller har jeg misforstået det? I opmærksomhedstræning har man jo også som afsæt ét fokus (kirkeklokker, hund der gør, trafik osv). For kunne man ikke også her bruge begrundelsen/kritikken, at det kan være “en analog til tankekontrol, hvor man anser et bestemt objekt i bevidstheden, som værende mere vigtigt end andre objekter og væsentligt at fastholde opmærksomheden på”? Eller – igen – har jeg misforstået det?

    Bortset fra det så mener jeg da netop, at meget meditation er regulær opmærksomhedstræning – og som sådan befordrende for et eventuelt meta-kognitivt arbejde. Hvis jeg skulle gætte, så ville jeg gætte på, at Adrian Wells aldrig har praktiseret meditation, men på forskellige måder har set sig sur på den praksis. Eller også har han haft meget dårlige oplevelser med det. Er jeg helt galt på den?

    De venligste hilsner

    Ebbe

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *